Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats: Wijk bij Duurstede
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het uitvoeren van de Archiefwet 1995 (toezicht en advisering door een archivaris) en het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, en Wijk bij Duurstede, Vijfheerenlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging algemeen bestuur G. Boonzaaijer.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald door inwoneraantal en meters archief. Voor 2023 bedroeg deze € 288.824. Hierop werd € 11.563 in mindering gebracht uit het resultaat over 2022.
Risico's :
- Naar verwachting wordt in 2024 een gemoderniseerde Archiefwet van kracht. Verschillende onderzoeken en uitvoeringstoetsen constateren dat de invoering van de nieuwe Archiefwet zowel incidenteel als structureel extra werkzaamheden met zich meebrengt, zowel aan de kant van de gemeenten als aan de kant van de archiefdienst.
Ontwikkelingen :
- Het traject rond de aanbesteding en implementatie van een e-depot wordt uitgevoerd
- Het beleidsplan voor de periode 2024-2027 is vastgesteld .
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Veiligheidsregio Utrecht behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van de brandweerzorg, de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing (bevolkingszorg), het beheer van de gemeenschappelijke meldkamer, de zorg voor een adequate samenwerking met de politie Utrecht en de meldkamer ambulancezorg, een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G.F. Naafs (lid).
Vertegenwoordiging Dagelijks bestuur: G.F. Naafs (portefeuillehouder financiën)Financieel belang: De gemeente draagt financieel bij op basis van een inwonersbijdrage. Voor 2023 bedroeg de bijdrage in totaal € 3.657.958.
Risico's : De aanpassingsvoorstellen van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft duidelijk gemaakt dat de huidige arbeidsvoorwaarden van brandweervrijwilligers op dit moment strijdig is met Europese wet- en regelgeving. Brandweervrijwilligers dienen op grond van het gelijkheidsbeginsel door hun werkgevers feitelijk als deeltijdwerkers beschouwd te worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opdracht gegeven om onderzoek te verrichten naar harmoniseringsmogelijkheden. De inwerkingtreding van de Wnra voor personeel van veiligheidsregio's is uitgesteld. Het is tot op heden onbekend hoe de arbeidsvoorwaarden voor brandweervrijwilligers zich landelijk zullen ontwikkelen en tot welke financiële effecten dit leidt.
Ontwikkelingen :
De bestuursagenda voor de beleidsperiode 2024-2027 is in 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
Deze is gebaseerd op het regionaal risicoprofiel (RRP). Voor het risicobeeld zijn onder meer de volgende ontwikkelingen van belang: de (invloed van) klimaatverandering – bijvoorbeeld natuurbrand en overstromingen, de energietransitie en (verdergaande) digitalisering.
Tevens is het Regionaal Crisisplan VRU 2024-2027 vastgesteld. Deze is in werking getreden op 02 januari 2024.
Voortvloeiend uit de ‘Contourennota Versterking Crisisbeheersing en Brandweerzorg’ (Ministerie van Justitie en Veiligheid, 2022) is landelijk voor de veiligheidsregio(‘s) de extra Brede doeluitkering ramenbestrijding (BDuR) beschikbaar gesteld. Dit om, onder andere, (nog beter) crisis te voorzien, te voorkomen, de effecten te minimaliseren en de weerbaarheid van de samenleving te versterken.
Dit is specifiek door het Rijk geoormerkt.
Bevolkingszorg is een onderdeel van gemeentelijke crisisbeheersing.
De doorontwikkeling van Bevolkingszorg 3.0 heeft zijn beslag gekregen en wordt in 2024 verder vorm gegeven.
De 26 gemeenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een goede samenwerking op het gebied van bevolkingszorg en gaan waar nodig en mogelijk meer intergemeentelijk samenwerken. Om deze samenwerking te verbeteren en succesvol te houden is regie nodig en een gevoel van verantwoordelijkheid en eigenaarschap. Het advies creëert eigenaarschap voor de kwaliteit van bevolkingszorg. De wijze van besturen van bevolkingszorg zorgt ervoor dat er daadwerkelijk gestuurd kan worden op kwaliteit. Hierin heeft elk gremium haar eigen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. - Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Regionale Dienst Werk en Inkomen (RDWI)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het aanbieden van diensten en producten op het terrein van werk, inkomen, sociale werkvoorziening, re-integratie, schuldhulpverlening, inburgering en overige daarmee verband houdende onderwerpen.
Deelnemende partijen: De Bilt, Bunnik, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer en K. Oyevaar.Financieel belang: De gemeente draagt bij op basis van een deelnemersbijdrage. Voor 2023 bedroeg de bijdrage afgerond € 3.134.000. Dit bedrag is exclusief de kosten van uitvoering van het minimabeleid. Hiervoor bracht RDWI over 2023 een bedrag van afgerond € 36.000 in rekening.
Risico's : De regelingen die RDWI uitvoert, hebben hoofdzakelijk een open eind karakter. Dit kan leiden tot hogere uitgaven bij een toename van het aantal uitkeringsgerechtigden. Voor uitkeringen op grond van de gebundelde uitkering (BUIG) geldt dat gemeenten met een tekort een beroep kunnen doen op de Vangnetregeling. Hiervoor geldt wel een eigen risico. In het jaar 2023 had de gemeente geen tekort boven het eigen risico.
Ontwikkelingen : RDWI zet in op een inclusieve samenleving. Concreet gaat het over: een stap verder naar werk, participatie en/of een stabiel inkomen. RDWI doet dat vanuit de wettelijke kaders op het terrein van Werk & Inkomen (Participatiewet, Wet op gemeentelijke schuldhulpverlening, aanpalende regelingen), in relatie tot het kader van het bredere sociale domein. RDWI is daarbij een vanzelfsprekende partner die de schakel vormt tussen gemeenten, netwerkpartners, inwoners en arbeidsmarkt.
In 2023 zijn de strategische kaders werk en inkomen 2024- 2027 opgesteld door de samenwerkende gemeenten. In de strategische kaders geven de gemeenten de kaders voor de komende jaren voor het beleid en de uitvoering van de RDWI. Vanwege de eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van werkzaamheden en de regierol binnen het sociaal domein hebben de strategische kaders ook een richtinggevende functie in het bredere sociaal domein. Met deze strategische kaders blijft de gemeente zich inzetten voor een inclusieve samenleving en arbeidsmarkt, dat doet de gemeente vanuit vertrouwen in inwoners en de professionals.
In 2023 heeft de Rijksoverheid net als in 2022 als gevolg van de stijgende energieprijzen de steunmaatregel energietoeslag voor huishoudens die rond moeten komen van een sociaal minimum in het leven geroepen. De RDWI heeft deze regeling uitgevoerd en heeft ervoor gezorgd dat inwoners in staat zijn gesteld hun stijgende energierekening te kunnen blijven betalen. - Gemeenschappelijke regelingen
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Een goede basisgezondheid en gelijke kansen op gezondheid voor de inwoners bevorderen, onder meer door preventie.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur.
Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: G. Boonzaaijer.Financieel belang: De gemeenten droegen bij op basis van afname. De deelnemersbijdrage over het jaar 2023 bedroeg € 1.932.658.
Risico's:
De afwikkeling van het stoppen met GGiD is in 2023 afgehandeld. De aanbesteding van DD JGZ (digitaal dossier JGZ) wordt in 2024 aanbesteed. De GGDrU heeft in 2023 voor de begroting van 2024 om extra structurele middelen gevraagd om te bouwen aan een robuustere GGDrU.Ontwikkelingen:
In 2023 zijn het Integrale Zorgakkoord (IZA) en het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) ondertekend waarbij de gemeente SPUKmiddelen heeft ontvangen om in te zetten op de preventie van gezondheidszorg.
Met het oog op de verwachte bezuinigingen die gemeenten in 2026 te wachten staat wordt in 2024 het gesprek gevoerd worden over het financiële beeld 2026. - Gemeenschappelijke regelingen
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats: Soest
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige en uit een oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde manier sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de Provincie Utrecht. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de Utrechtse gemeenten ingezameld huishoudelijk afval. Dat wil zeggen het transport, de overslag en de bewerking en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.
Deelnemende partijen: Alle 26 gemeenten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Utrechtse Heuvelrug in het Algemeen Bestuur is A. Haaxma.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage is gebaseerd op de tonnages afval die verwerkt worden. Onze bijdrage voor 2023 bedroeg € 1.593.754. Dit is € 185.000 lager dan oorspronkelijk begroot. Dit komt vooral doordat er minder restafval is aangeleverd en de daling van de prijs voor oud papier op de wereldmarkt meeviel. (N.B. De bedragen zijn cf. de conceptjaarrekening; definitieve bedragen zijn in juni bekend).
Risico's : De risico’s bestaan uit de normale bedrijfsrisico’s. Tegenvallers die ontstaan zijn veelal het gevolg van nieuw Rijksbeleid vooral op belastinggebied.
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.Ontwikkelingen : Naast het beheren van de contracten voor afvalverwerking, biedt de AVU beleidsmatige ondersteuning, advies en belangenbehartiging. Dit gebeurt in toenemende mate in de context van Cirkelwaarde, een samenwerkingsverband met Circulus-Berkel en ROVA. Ook worden binnen het programma Afval van Utrecht concrete acties ondernomen ter bevordering van circulaire economie.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het op een doelmatige, kwalitatief goede, efficiënte en controleerbare manier uitvoeren van de door de deelnemende gemeenten opgedragen adviserende en uitvoerende taken op het gebied van de omgeving, milieu en duurzaamheid in de ruimste zin. Deze samenwerking levert betere garanties voor de kwaliteit van uitvoering, financiële schaalvoordelen en vermindering van de kwetsbaarheid.
Deelnemende partijen: De gemeenten: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: R. Jorg.
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de gemeenschappelijke regeling heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Hieraan zijn ook andere zaken gerelateerd, zoals afrekening bij tekorten of overschotten op de GR (naar rato van opdrachtenportefeuille of als AB anders bepaalt). De gemeente garandeert een jaarlijkse afname 10.938 uur. Naast de gegarandeerde uren worden er ook andere uren afgenomen zoals aanvullende uren en projecturen. In 2023 was de afname van de gegarandeerde uren 12.088 uur en daarmee bedroeg de bijdrage € 1.251.108.
Risico's : Jaarlijks worden de risico’s tegen het licht gehouden en waar nodig geactualiseerd. In samenwerking met de overige deelnemende gemeenten en de ODRU zal scherper gestuurd gaan worden op beperking van de risico's.
Door een steeds verdergaande verschuiving van taken, al dan niet met bijbehorende budgetten, van rijk en provincie naar gemeenten is het mogelijk dat de af te nemen uren en daarmee de kosten stijgen. Denk hierbij met name aan de wettelijke bodemtaken. De risico op een toename van het aantal af te nemen uren is niet denkbeeldig.Ontwikkelingen : Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zal door het werken met de Omgevingswet duidelijk gaan worden wat de gevolgen zijn voor het takenpakket van de ODRU. De door de deelnemende gemeenten te maken (beleids)keuzes hebben hierop zeker hun invloed. Door meer regionaal op te pakken, kunnen de taken en ambities waar gemaakt worden en kunnen daardoor de kosten beperkt worden.
Het kabinet heeft in 2023 ingezet- samen met de partners - op een interbestuurlijk programma voor de versterking van de positie van de omgevingsdiensten. Dat zal van invloed zijn op de ontwikkeling van de ODRU. Het zal ook medebepalend zijn voor de toekomstige agenda van het algemeen bestuur. De algemeen besturen van de ODRU en RUD hebben in principe besloten om te gaan fuseren. 2024 staat mede in het teken van de ontwikkelingen om te komen tot één robuuste omgevingsdienst in de provincie Utrecht om de toekomstige ontwikkelingen en transities het hoofd te kunnen bieden. Ook de raden zullen op meerdere momenten bij dit proces betrokken worden. Uitgangspunt is dat de kosten voor 2024 binnen het ter beschikking gestelde budget blijven. Voor 2024 is een tariefsverhoging doorgevoerd, waardoor de bijdrage hoger zal zijn. - Gemeenschappelijke regelingen
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Regionale ICT Dienst Utrecht (RID)
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd : De RID ondersteunt de bedrijfsvoering door het beheren van een betrouwbare ICT-omgeving en draagt daarmee bij aan een goede dienstverlening en informatievoorziening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Soest en Wijk bij Duurstede, evenals de Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn en Heuvelrug in Zeist.
Bestuurlijk belan g: Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen bestuur: de heer G. Boonzaaijer.
Financieel belang: Het belang (deelnemersbijdrage) dat de gemeente in de verbonden partij heeft, is gebaseerd op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de daaraan gerelateerde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel is gebaseerd op het aantal afgenomen accounts, het serverbeslag en het aantal inwoners. Met deze verdeelsleutel wordt jaarlijks de deelnemersbijdrage bepaald. De bijdrage in 2023 bedroeg € 1.644.083. Daarnaast werden € 57.598 uit de niet gebruikte reserve 2021 en € 132.375 uit het saldo van de jaarrekening 2022 uitgekeerd aan de gemeente.
Risico's: De RID levert een uniform pakket van producten en diensten aan zijn klantorganisaties. Een risico is dat de RID niet in staat blijkt te zijn om het niveau van dienstverlening, zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DvO), te realiseren. Dit heeft dan directe consequenties voor de kwaliteit van de reguliere dienstverlening.
Ontwikkelingen : Om de besturing te verbeteren is gewerkt aan een betere organisatiestructuur. De adviesorganen hebben een duidelijke taakafbakening en verantwoordelijkheid gekregen. Ook de inrichting, aansturing en besturing van programma’s en projecten zowel intern maar ook extern is beter in beeld gebracht waarbij de verhoudingen eigenaar GR, opdrachtgever en opdrachtnemer duidelijk zijn. De RID sluit aan bij de regionale IV-samenwerking op het gebied van beveiliging en privacy. Er is hiervoor strategisch informatiebeveiligingsbeleid opgesteld die ook door de RID-deelnemers is vastgelegd. De RID zorgt ervoor dat alle medewerkers veilig, tijd, plaats en apparaat onafhankelijk kunnen werken. Nieuwe diensten, zoals een vernieuwde veilige werkplek, worden door de RID in afstemming met de regionale IV-samenwerking ingevoerd.
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats: Utrecht
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: BghU verzorgt de uitvoering van de wet Waardering Onroerende Zaken en heft en int belastingen, heffingen en leges namens haar deelnemers. De BghU is een publieke, uitvoerende en dienstverlenende organisatie die op basis van maatschappelijk algemeen aanvaarde bedrijfseconomische principes wordt geleid. Deze gespecialiseerde dienstverlening draagt bij aan een goede verhouding tussen de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening.
Deelnemende partijen: De gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Lopik, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht en Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden.
Bestuurlijk belang: Elke gemeente/waterschap wijst een lid van het college aan als lid van het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur: R. Jorg.
Financieel belang: De deelnemersbijdrage wordt bepaald op basis van het aantal op te leggen aanslagregels. Voor 2023 bedroeg deze € 719.000.
Risico's: BghU heeft eind 2023 een weerstandscapaciteit van € 481.000. Op basis van de inschatting van de omvang van de risico's is een weerstandsvermogen noodzakelijk van € 420.000 en dit betekent dat de weerstandsratio uitkomt op 1,15. Daarmee ligt de weerstandscapaciteit van BghU op een voldoende niveau en zijn eventuele risico's in voldoende mate afgedekt indien deze zich zouden voordoen.
Ontwikkelingen: Het jaar 2023 stond voor BghU vooral in het teken van het blijven bieden van goede dienstverlening aan de inwoners naast een algehele ICT-transitie. Met name de vervanging van de belasting- en waarderingssoftware heeft veel impact gehad omdat het BghU direct raakte in de bedrijfsvoering en de dienstverlening. Met ondersteuning van de nieuwe software en koppelingen legde BghU voor alle deelnemers meer dan 605.000 belastingaanslagen op, zorgde voor de invordering daarvan en handelde ruim 12.000 kwijtscheldingsverzoeken af. Enorm grote productieaantallen, die BghU zo efficiënt mogelijk heeft verwerkt zonder daarbij het persoonlijk contact met de inwoners te verliezen.
BghU heeft enige tijd minder productie en dienstverlening kunnen bieden gedurende en na de conversie van de gegevens. Dit heeft er ook toe geleid dat de waarderingskamer het oordeel over de kwaliteit WOZ-waarden moest bijstellen van "voldoende" naar "voor verbetering vatbaar". BghU krijgt nu weer grip door gestructureerd processen te optimaliseren, de opgelopen achterstanden weg te werken en een nieuwe interne controle cyclus te realiseren. Een groot aantal resultaten is in 2023 gerealiseerd of de processen daarvoor zijn in gang gezet. Het komende jaar wordt gestreefd naar het realiseren van de resterende resultaten. Tegelijkertijd helpt deze vernieuwing BghU om wendbaar te zijn bij toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied.
Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
- Gemeenschappelijke regelingen in liquidatie/geliquideerd
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), opgericht in 1914, is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de bank duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Deelnemende partijen: De bank is een structuurvennootschap. Het Rijk bezit de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van nominaal € 2,50).
Financieel belang: De gemeente ziet het aandelenbezit in BNG als een duurzame belegging. De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 504.000,-. De gemeente bezit 201.669 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per stuk. Jaarlijks ontvangt de gemeente van de BNG dividend.
In de begroting 2023 raamt de gemeente de dividenduitkering op het gemiddelde van het werkelijk ontvangen dividend over de afgelopen drie boekjaren. In 2023 is € 504.000 aan dividend ontvangen.Risico's : Het door BNG uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, AAA van Standard & Poor’s en AAA van Fitch. De kredietwaardigheid van de bank wordt dus als zeer hoog gewaardeerd.
Ontwikkelingen : De activiteiten van BNG Bank leidden over het eerste half jaar van 2023 tot een solide renteresultaat. Het renteresultaat steeg van EUR 220 miljoen met EUR 49 miljoen naar EUR 269 miljoen. Dit is het gevolg van onder andere de hogere rente en langere looptijden van kredieten aan klanten. Over het eerste halfjaar van 2023 werd een nettowinst gerealiseerd van EUR 141 miljoen. In dezelfde periode van vorig jaar kwam de nettowinst uit op EUR 206 miljoen. Voornaamste oorzaak van de lagere nettowinst is een lager gerealiseerd resultaat financiële transacties op grond van de liquiditeitsportefeuille.
De langlopende kredietportefeuille van BNG is stabiel gebleven op EUR 87,8 miljard. De kredietvraag van gemeenten nam af door een mix van factoren. Een deel van onze klanten haalde vorig jaar de kredietvraag naar voren, anticiperend op een rentestijging. Ook werd de kredietvraag van gemeenten gedempt door uitstel en vertraging van bouwprojecten als gevolg van gebrek aan personeel en materiaal en door de voortdurende onzekerheid over de structureel beschikbare middelen in de komende jaren.
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef onveranderd sterk. De Common Equity Tier 1-ratio en de leverage ratio bedroegen eind juni 2023 respectievelijk 38,5% en 8,9%. Hiermee bleven ze ruim boven de minima zoals die door de toezichthouder zijn vastgesteld.
Opnieuw trekt BNG een groot deel van de financieringen aan in de vorm van ESG-obligaties. In het eerste halfjaar van 2023 is de omvang van deze duurzame obligaties gestegen van EUR 3,5 miljard naar EUR 4,2 miljard. Dat is 38% van het totale geëmitteerde bedrag.
BNG Bank gaat voort op de ingeslagen weg. Dat doet de bank op basis van haar strategische programma Ons Kompas naar Impact. BNG Bank blijft zich inzetten om te zorgen dat klanten kunnen beschikken over de benodigde kredieten tegen aantrekkelijke voorwaarden en blijft investeren in eigen mensen en processen. - Vennootschappen en coöperaties
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats: Zwolle
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het dragen van medeverantwoordelijkheid voor de gezondheid door het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Deelnemende partijen: De gemeenten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en een aantal gemeenten in de provincies Drenthe en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Vitens NV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten.
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt afgerond € 36.500,-. De gemeente bezit 36.554 aandelen met een nominale waarde van € 1,00 per stuk. In principe ontvangt de gemeente jaarlijks dividend van Vitens.
Risico's : Vitens beheerst de risico’s door kennis van de wetgeving te borgen in de organisatie en indien noodzakelijk adequate beheersmaatregelen te treffen.
Ontwikkelingen :
Vitens heeft zich als bedrijf gericht op het versterken van zijn positie als leverancier van drinkwater en het verhogen van de duurzaamheid van zijn activiteiten. Dit deed Vitens door te investeren in nieuwe technologieën om de efficiëntie van waterbehandeling en distributie te verbeteren. Dit heeft bijgedragen aan een betere service voor de gemeente en haar inwoners.
Daarnaast heeft Vitens zich ingezet voor verdere verduurzaming van zijn bedrijfsvoering. Dit omvatte onder andere initiatieven om het waterverbruik te verminderen, de CO2-uitstoot te verlagen en het gebruikt van hernieuwbare energiebronnen te vergroten. - Vennootschappen en coöperaties
Biga BV
Biga BV
Vestigingsplaats: Zeist
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevorderen, waaronder in het bijzonder mensen met een SW-indicatie (SW = Sociale Werkvoorziening).
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik (3,99%), De Bilt (13,20%), Wijk bij Duurstede (14,88%), Utrechtse Heuvelrug (22,10%) en Zeist (45,83%)
Bestuurlijk belang: De aandeelhouders hebben zeggenschap in Biga BV via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten. Elke gemeente wijst een lid van het college aan als lid van het bestuur. Vertegenwoordiging bestuur: G. Boonzaaijer (lid/voorzitter)
Financieel belang: De nominale waarde van het aandelenbezit bedraagt € 132.600,-. De gemeente bezit 2.652 aandelen met een nominale waarde van € 50,00 per stuk. Het gemeentelijk aandeel van de apparaatskosten aan Biga in 2023 was € 90.000.
Risico's : Het Rijk heeft besloten om de rijkssubsidie per inwoner met een SW-indicatie te verlagen. Dat betekent dat Biga minder inkomsten heeft. De BV is voor instroom van nieuw personeel afhankelijk van de sociale dienst en de markt (door regelgeving is de SW in 2015 afgesloten voor nieuwe instroom). De huidige medewerkers met SW-indicatie worden ouder en verliezen, net als elke ouder wordende werknemer, aan productiviteit. Biga heeft daarom voorgesteld om nieuwe opdrachten en nieuwe instroom van medewerkers te garanderen. Tot op heden is Biga daarin zeer succesvol. In 2023 is de werving om nieuw personeel opnieuw in complexiteit gestegen, veroorzaakt door de schaarste op de arbeidsmarkt. In 2023 behaalde de Biga een positief resultaat.
Ontwikkelingen : Doelstelling van de Biga is om de samenwerking tussen de vijf gemeenten, RDWI en andere samenwerkingspartners te versterken. Hierdoor kan de uitvoering van de taken voortvloeiend uit de WSW en de Participatiewet efficiënt worden opgepakt in de regio. Biga profileert zich daarbij als een 'Sociale Enterprise' waarbij, voortbordurend op de WSW-populatie, mensen uit doelgroepen vanuit de Participatiewet worden aangenomen. Hierdoor wordt een grotere groep mensen aan werk geholpen. Een goede samenwerking met de RDWI is essentieel, omdat de RDWI de Biga van nieuwe instroom moet voorzien.
In 2023 zijn de strategische kaders werk en inkomen 2024- 2027 opgesteld door de vijf gemeenten. De RDWI, de Biga Groep BV en de gemeenten gaan de komende jaren samen de ambities vanuit de Strategische Kaders realiseren. De Biga Groep BV heeft in 2023 voorgesteld een toekomstvisie op te stellen. De toekomstvisie gaat over hoe Biga groep BV zijn toekomstige dienstverlening voor zich ziet in samenwerking met de RDWI en zijn dienstverlening rendabel kan houden. - Vennootschappen en coöperaties
Lange Dreef CV
Lange Dreef CV
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Het realiseren van woningen, openbare ruimte en een natuurontwikkelingsgebied.
Deelnemende partijen: De rechtspersoon is een commanditaire vennootschap waarin drie door gemeente Utrechtse Heuvelrug en de stichting Heuvelrug Wonen opgerichte B.V. ’s hun samenwerking aan de gebiedsontwikkeling Lange Dreef vorm geven. De gemeente neemt voor 50% deel in het exploitatierisico van de Lange Dreef B.V.
Bestuurlijk belang: De gemeente heeftgeen rechtstreeks bestuurlijk belang in de CV Lange Dreef (CV). De wethouder die aangesteld is als bestuurder van de deelnemende bv’s kan via die weg invloed uitoefenen op de besluitvorming van de CV.
Financieel belang: Deelname Lange Dreef BV: € 9.000,-.
Deelname Utrechtse Heuvelrug Commandiet BV: € 18.000,-.Risico's : De risico’s voor deelname aan de CV liggen bij de deelnemende vennoten, van de drie deelnemende B.V.’s. Voor eventuele verliezen is een voorziening gevormd. Het saldo van deze voorziening bedraagt ultimo 2023 € 55.528. Op dit moment is de verwachting dat deze voorziening groot genoeg is om eventuele verliezen of te verrekenen kosten (bijv. monumentale bomen) te dekken.
Ontwikkelingen : De resterende vrije kavels zijn in 2017 allemaal verkocht en notarieel getransporteerd. Ook alle grondleveringen aan de private ontwikkelaar hebben plaatsgevonden en zijn in 2017 afgerekend. Nu resteert uitsluitend nog de ontwikkeling van de voormalige kerkkavel waarvoor een taakstellende opbrengst is vastgesteld. Naar verwachting kan de CV Lange Dreef het exploitatiegebied in de loop van deze bestuursperiode afsluiten.
Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
- Vennootschappen en coöperaties in liquidatie
Niet van toepassing
Stichtingen en Verenigingen
- Stichtingen en Verenigingen
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Stichting Sociale Dorpsteams Utrechtse Heuvelrug
Vestigingsplaats: Doorn
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: De stichting voert voor de gemeente de gesprekken met inwoners die zorg of ondersteuning nodig hebben. Zij maken met de inwoner een plan op maat. Hierin staat welk probleem de inwoner ervaart, hoe hij dit op kan lossen en wie of wat hij/zij daarbij nodig heeft. Dit plan kan als aanvraag dienen voor een vorm van zorg of ondersteuning die de gemeente financiert. Naast het voeren van deze gesprekken heeft de stichting ook als opdracht de welzijnsmogelijkheden in de dorpen te stimuleren en het jongerenwerk uit te voeren.
Deelnemende partijen: Gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Bestuurlijk belang: Het college functioneert als Raad van Toezicht van de stichting.
Financieel belang : Voor de Stichting Sociale Dorpsteams is in 2023 voor de uitvoering van de opgedragen basistaken een bijdrage aan de stichting verstrekt van € 4.242.483. Naast deze basistaken worden op projectbasis de volgende projecten gefinancierd:
Vrijwilligerscoördinator € 83.620;
Uitbreiding Grip op Geld vanuit POK-middelen € 97.000;
Leertraject Toegang beschermd wonen € 74.143;
NPO-project € 223.868;
Project extra inzet op recreatieterreinen € 98.100;
Praktijkondersteuner huisartsen Jeugd € 271.700;
Project opvoedondersteuning € 177.127.Risico's: In de statuten van de stichting is opgenomen dat de begroting, tussentijdse rapportages en jaarrekening voor goedkeuring aan het college van Burgemeesters en Wethouders moeten worden voorgelegd. Dit maakt het mogelijk om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Met deze werkwijze zijn voldoende maatregelen genomen om de risico’s te beheersen.
Ontwikkelingen : Zowel de gemeente als de stichting voelden de behoefte om de opdracht aan de Stichting beter te omschrijven en voor de middellange termijn een perspectief te schetsen, dat recht doet aan de beweging die nodig is voor het doorontwikkelen van de transformatie in het sociaal domein. Dit leidde tot het opstellen van een gezamenlijk gedragen meerjarig addendum. Hierin zijn de basistaken van de Stichting en de hiervoor beschikbare middelen beschreven.
De stichting professionaliseerde haar bedrijfsvoering en maakte hiermee de interne sturing beter en professioneler. Dit deed zij door diverse bedrijfsvoeringstaken als de salarisadministratie, de financiële administratie en HR extern onder te brengen bij een organisatie die gelijksoortige uitvoeringsorganisaties bediend. De basistaken van de stichting sociale dorpsteams werden uitgebreid met toegang voor beschermd wonen voorzieningen en veiligheidstaken voor jeugdigen. De stichting voerde de toegang voor beschermd wonen voorzieningen uit, vanuit het U-16 leertraject voor de door-decentralisatie Beschermd Wonen. Vanuit de gemeentelijk opdracht in de regio voor de Norm van opdrachtgeverschap Jeugd kregen de dorpsteams een grotere rol bij gezinnen waar (mogelijk) sprake is van een onveilige situatie.
Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
- Stichtingen en Verenigingen in liquidatie
Niet van toepassing
Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Netwerksamenwerking U10
Netwerksamenwerking U 10
Vestigingsplaats: n.v.t.
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd: Doel van deze samenwerking is het samen verkennen van gemeenschappelijke onderwerpen en belangen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities formuleren en gemeenschappelijk activiteiten ondernemen. De samenwerking in de Utrechtse regio is primair gericht op de volgende werkvelden: economie, ruimtelijke ontwikkeling, wonen, sociaal domein, energietransitie/duurzaamheid, verkeer en vervoer, natuur en landschap. Desgewenst kan ook op andere terreinen gemeentelijke samenwerking worden aangegaan.
Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist, Lopik, Montfoort, de Ronde Venen en Oudewater.
Bestuurlijk belang: De U10 is geen zelfstandig bestuursorgaan. Alle leden van het college zijn actief aan de verschillende bestuurstafels. Hier behartigen zij het belang van de Utrechtse Heuvelrug. Formele besluiten worden niet genomen. Dit is aan de verschillende colleges en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang: De bijdrage aan de U10-netwerkorganisatie bedraagt jaarlijks € 58.000,-. De bijdrage is gedekt vanuit de verschillende beleidsvelden uit de programmabegroting die bij de U10 deelnemen.
Risico's : Risico’s zijn beperkt. U10 is geen uitvoeringsorgaan met (omvangrijke) budgetten of een uitgebreid ambtelijk apparaat. De samenwerking vraagt zowel ambtelijk als bestuurlijk inzet.
Ontwikkelingen : In 2023 heeft de U10 ingezet op een actieve lobby als regio richting het Rijk. Daarnaast is in 2023 begonnen met de tussentijdse evaluatie van het Integraal Ruimtelijk Perspectief.
- Overige Verbonden Partijen en overige samenwerkingsvormen
Regio ZOU Sociaal Somein
Regionale netwerksamenwerking in het Sociaal Domein regio Zuidoost-Utrecht
Vestigingsplaats: nvt
Doel en openbaar belang dat wordt behartigd:
De kwaliteit en beschikbaarheid zorg en ondersteuning in het sociaal domein in samenwerking met gemeenten Bunnik, De Bilt, Wijk bij Duurstede en Zeist in de regio Zou en op bovenregionaal niveau (U16) en provinciaal niveau.De regionale samenwerking betreft díe taken in het social domein waarbij schaalvoordelen optreden, waarbij gemeenten van elkaar kunnen leren en/of waarbij de gemeenten te maken hebben met dezelfde bovenlokaal opererende ketenpartners. Op dit moment betreft dit de inkoop en het contractmanagement en -beheer voor Jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning en informatiemanagement.Deelnemende partijen: De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist
Bestuurlijk belang:
De samenwerking in de ZOU-regio laat zich omschrijven als programmatische netwerksamenwerking. De inhoudelijke basis voor de regionale samenwerking is gelegen in de door de gemeenteraden van de vijf gemeenten vastgestelde kaderdocumenten zoals de Regionale Koers Inkoop Jeugdzorg en Wmo Begeleiding (2020-2025) en Norm voor Opdrachtgeverschap Jeugd. Het programma tast de formele taken en bevoegdheden van de individuele gemeenten niet aan. De samenwerking kent geen rechtspersoonlijkheid; indien en voor zover formele besluitvorming of standpuntbepaling aan de orde is, wordt dat, net zoals dat de afgelopen jaren het geval is geweest, steeds expliciet voorgelegd aan de vijf gemeenten.
Verschillende leden van het college van burgemeester en wethouders zijn actief in de regionale bestuurstafels. Formele besluiten worden hier niet genomen. Dit is aan de individuele colleges en gemeenteraden.Financieel belang: De bijdrage bedroeg € 290.000. De bijdrage blijft binnen de programmabegroting.
Risico's : Risico’s zijn beperkt.
Ontwikkelingen : Het in 2022 vastgestelde Programmaplan ‘Samen sterker voor inwoners, pragmatisch door’ wordt uitgevoerd. De gemeente besloot om vanaf zomer 2023 de gastheergemeente te zijn van deze regionale samenwerking en daarmee werd de gemeente werkgever van de programmamanager en de medewerkers die verbonden zijn aan het regionaal inkoop- en contractmanagement.