Speerpunten | Acties | Realisatie | ||
1 | Het realiseren van een goede, gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. | 1.1 | Wegen, straten en pleinen (inclusief belijning, straatmeubilair, gladheidsbestrijding en ondergrondse infrastructuur) vervangen en/of onderhouden op C-niveau conform het integrale beheerplan. | In alle kernen is gewerkt aan de wegverharding zowel klein als groot onderhoud. Zo is er 132.000 m2 slijtlagen aangebracht, een maatregel om asfalt in levensduur te verlengen. Achterstallig onderhoud op belijning is weggewerkt. Alle verkeersborden zijn geïnventariseerd en geïnspecteerd. |
1.2 | Openbaar groen aanleggen en onderhouden op C-niveau. De ontwikkeling van biodiversiteit en duurzaamheid wordt hierbij zoveel mogelijk geïntegreerd. (3b.6) | Aanvullend op de beleidsarme begroting is met aanvullende budgetten vanuit het uitvoeringsprogramma een B- niveau gerealiseerd voor het openbaar groen (inclusief vegen en onkruidbeheersing op verharding) in de wijken. Voor de parels en de centra is voor zowel groen als grijs op veel onderdelen een A-niveau gerealiseerd. | ||
1.3 | Openbare verlichting , verkeersregelinstallaties en civiele kunstwerken (bv bruggen) vervangen en/of onderhouden. | Er is aan twee bruggen in het buitengebied van Driebergen groot onderhoud gepleegd en er zijn diverse vlonders vernieuwd. Er vond onderhoud en schoonmaakwerk plaats aan (houten) bruggen. | ||
1.4 | Begraafplaatsen onderhouden op A-niveau. | Is gerealiseerd. | ||
1.5 | Riool onderhouden, relining, vervangen en afkoppelen. | Er is 34 km vrij-verval riool gereinigd en geïnspecteerd. | ||
1.6 | Uitvoering groenstructuurplan | - klimaatplein Bloemengaard Doorn is gerealiseerd. 1100m2 verharding is hierbij vervangen door beplanting. | ||
Integrale groen aanpak: We stellen een integraal plan van aanpak op om groen kwalitatief en kwantitatief te laten groeien, met ook een langjarige (>10 jaar) beheers- en onderhoudsbudget. (3b.5) | Om een integrale aanpak van de gehele buitenruimte mogelijk te maken is de start gemaakt naar een integraal beheerplan voor alle te beheren objecten. Daarmee worden de ambities van de gemeenteraad voor de middellange termijn inzichtelijk gemaakt. afronding medio 2024. | |||
Faciliteren en co-financieren maatschappelijke initiatieven: We faciliteren en co-financieren initiatieven uit de samenleving. Bijvoorbeeld bewonersinitiatieven als Goed Volk, Meer bomen nu, Heuvelrug Tuinen, klimaatadaptatie, maai mei niet, vlinderlinten, egelsnelwegen (3b.7) | Er zijn 73 extra zelfbeheer-contracten met bewoners opgestart in 2023. Tevens is er bij diverse bewonersinitiatieven ondersteund en/of gefaciliteerd met gereedschappen, plantmateriaal, advisering e.d. | |||
2 | Het realiseren van een schone leefomgeving | 2.1 | Huishoudelijk afval inzamelen en verwerken. | Het huishoudelijk afval is gescheiden opgehaald bij een kleine 17.000 huishoudens via kliko's en voor hoogbouwbewoners via 283 verzamelcontainers. Er zijn ruim 48.000 bezoeken aan de milieustraat gebracht. Het afval is in totaal 21 verschillende soorten afvalstromen gescheiden aangeleverd aan verwerkers om maximaal hergebruikt of gerecycled te kunnen worden. |
3 | Bewoners en bezoekers ervaren een veilige leefomgeving | 3.1 | Het organiseren van verkeerseducatie. | Twee fietsverlichtingsacties uitgevoerd. |
3.2 | Een nieuw GVVP, als basis voor het Duurzaam Veilig inrichten van de leefomgeving. | De voorbereidingen zijn getroffen om in 2024 een nieuw GVVP (nu Mobiliteitsplan genoemd) op te stellen. | ||
3.3 | In samenwerking met basisschool en omgeving de verkeerssituatie rondom de school verbeteren. | Is gerealiseerd. | ||
3.4 | Het verminderen van het aantal verkeers- en verwijsborden. | Het aantal verkeers- en verwijsborden is in 2023 geïnventariseerd, op basis daarvan is een plan ontwikkeld. | ||
3.5 | Verschillende projecten vanuit de herijking GVVP (vastgesteld 2022): | - Doorfietsroute is in overleg met de provincie Utrecht opgepakt en uitgewerkt. | ||
4 | We zijn een bereikbare en leefbare gemeente voor bewoners en bezoekers. | 4.1 | Het stimuleren van duurzame mobiliteit. | In 2023 zijn de beleidsregels en de regionale visie laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen opgesteld, vastgesteld en gepubliceerd. Duurzame mobiliteit is gestimuleerd door laadpalen voor elektrische voertuigen te plaatsen (voor zowel auto als fiets) en projecten uit te voeren op het gebied van deelmobiliteit (deelauto en -fietssystemen). Het volgende is gerealiseerd in 2023:
We zetten ons in voor behoud van de intercitystatus van het station Driebergen-Zeist. In nauwe samenwerking met de gemeente Zeist kijken naar het ontwikkelpotentieel binnen dit gebied om op die wijze tot een Regiopoort te komen. |
4.2 | Een betere doorstroming voor OV. | Hiervoor zijn in 2023 geen concrete maatregelen uitgevoerd. Wel speelt het een rol bij een aantal projecten die we hebben voorbereid. Zoals de Donderbergrotonde en het onderzoek naar het kruispunt in Doorn. | ||
4.3 | Het stimuleren van het fietsgebruik. | In 2023 is de doorfietsroute Utrecht Science Park-Veenendaal verder voorbereid. | ||
4.4 | Het stimuleren van alternatieve vervoerswijzen. | Zie paragraaf 4.1 | ||
4.5 | Verschillende projecten vanuit de herijking GVVP (vastgesteld 2022) zoals: | Zie paragraaf 3.5 |
Verbonden partijen in dit programma
Omgevingsdienst regio Utrecht (OdrU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
BIGA BV
Belastingsamenwerking gemeenten & hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Winnet/CRA is geen `officieel verbonden partij`, maar wel een relevant samenwerkingsverband.
Waterschap Vallei en Veluwe
Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden